Het Knaagdieren Forum


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Het Knaagdieren Forum
Het Knaagdieren Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nieuw, wat vraagjes etc.

4 plaatsers

Ga naar beneden

Nieuw, wat vraagjes etc. Empty Nieuw, wat vraagjes etc.

Bericht van Anoniem123 do maa 26, 2009 9:45 pm

Hallo iedereen. Ik ben nieuw op dit forum, namenlijk omdat ik een hamster neem. Waarschijnlijk een goudhamster.
Ik weet er hélemaal niet veel vanaf, dus misschien kunnen jullie me helpen.

Wat ik wou weten:
1. Ik hoor dat die watten niet zo goed zijn, is dat waar?
2. Wat heb ik nodig voor in de kooi?
3. Wat eten ze en hoe vaak?
4. Moeten ze naar de dierenarts bijv. voor controle of inentingen?
5. Wat zijn óngeveer de beginkosten?
6. Hebben jullie nog tips of aanvullende dingen die ik niet mag vergeten of waar ik bij de aankoop op moet letten?

Alvast héél erg bedankt! :thanx:
Groetjes van mij. :hamster:

Anoniem123

Aantal berichten : 2
Persoonlijke Tekst : Hallo, ik heb liever dat mijn naam onbekend blijft dus ik kan niet zeggen hoe ik heet.
In ieder geval neem ik binnenkort een hamster, waarschijnlijk een goudhamster maar ik zou er meer over willen weten.. Ik wordt lid van dit forum zodat jullie mij (misschien) kunnen helpen.

Alvast bedankt.
Groetjes van mij.
Registration date : 26-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw, wat vraagjes etc. Empty Re: Nieuw, wat vraagjes etc.

Bericht van Admin vr maa 27, 2009 6:36 pm

Het is erg verstandig van je dat je eerst meer opzoekt over die informatie. Sommige mensen zien dat een hamster maar 10 euro is en dan denken ze, leuk zeg! En hopsa, hamster erbij, nog even kijken of de dierenwinkel nog iets lekker kleins en goedkoops heeft en klaar. Dat zijn impuls aankopen. Dierenwinkels weten er niks vanaf, geloof me.
Hier het antwoord op al je vragen:
Wat ik wou weten:
1. Ik hoor dat die watten niet zo goed zijn, is dat waar?
Dat is inderdaad waar. Hamsterwatten zijn erg gevaarlijk. Hamsters kunnen erin stikken en zich er zelfs mee ophangen. Ook kunnen ze er ledematen(pootjes) mee verliezen. Dit kan jou zo overkomen dus ik raad je echt aan geen hamsterwatten te kopen. Meer over deze gevaarlijke watten vind je hier.
2. Wat heb ik nodig voor in de kooi?
-Een huisje voor de hamster
-Bodembedekking
-Nestmateriaal
-Een drinkflesje
-Een eetbakje
-Voer
-Een kooi
-Radje(loopwiel)
Koop deze spullen voordat je de hamster koopt. Zo kan je de kooi al gereed maken, zodat je hamster er gelijk in kan als hij er is.
3. Wat eten ze en hoe vaak?
In het wild hadden hamsters niet altijd genoeg eten, daarom leggen hamsters altijd voorraden aan. Hoewel een hamster in gevangenschap altijd genoeg eten heeft, legt hij nog steeds voorraden aan in zijn huisje. Om het eten mee te kunnen nemen stopt hij het in zijn wangzakken en haalt het bij zijn huisje met strijkende bewegingen er weer uit. Dit heet hamsteren.
Droogvoer: geef ongeveer een hele eetlepel per dag voor Syrische hamsters, en een halve voor dwerghamsters. Geef in het begin liever wat te veel. De hamster zal het hamsteren en in een hoekje of in zijn nest opslaan als voorraad. Als je dan veel weggooit bij het schoonmaken van de kooi, kun je iets minder geven. Gun een hamster zijn voorraad, dus wees niet te zuinig. Hamsters worden vrijwel nooit te dik van (te) veel droogvoer.
Groenvoer: mag dagelijks, maar geef niet te veel, hooguit een paar blaadjes of een 'dobbelsteentje' fruit, en haal weg wat blijft liggen. Haal weg wat de hamster niet gauw opeet.
Extraatjes: niet per se nodig, behalve misschien dierlijke eiwitten (als die niet in het droogvoer zitten). Niet te veel!
4. Moeten ze naar de dierenarts bijv. voor controle of inentingen?
Inentingen en controles zijn niet nodig. Bovendien is het een grote kans dat je hamster een inenting niet overleeft. Als een hamster een tumor, abces of uitpuilend oogje heeft bijv. dan moet je wel naar de dierenarts.
5. Wat zijn óngeveer de beginkosten?
Dat hangt er vanaf. Dierenwinkels geven meestal slecht advies. Ze verkopen kootjes van 20x30. Veel te klein. In de boekjes worden minimum-maten genoemd van 40 cm lang en 25-30 centimeter breed én hoog. Wij vinden dat echt te klein. 50 bij 30 zou wat ons betreft elke kooi minimaal moeten zijn, en beter is nog een stuk groter. Fijne kooien zijn bijvoorbeeld traliekooien van 80 bij 50. Die zijn er onder andere als traliekooien van Ferplast (Mary) en Imac. Grote dunabakken zijn 70 bij 40 - ook prima (van verschillende merken). In de dierenwinkel zijn deze kooien erg duur. Daarom kun je ze beter tweedehands kopen.
6. Hebben jullie nog tips of aanvullende dingen die ik niet mag vergeten of waar ik bij de aankoop op moet letten?
Lees deze site even door. Deze site is door hamsterkenners en dierenartsen geschreven dus het is volledig te vertrouwen.

Heel erg veel plezier met het kopen van je hamster en als je nog vragen hebt dan kun je die gerust stellen. En laat ons alles weten he?

Mvg, Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 587
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben Chloé. Ik heb dit forum gemaakt en ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden. Ik heb op dit moment twee hamsters in huis, Vitany en Maxje.

Als je vragen hebt mag je die gerust stellen en ik beantwoord ze graag!
Land : Nederland
Registration date : 13-08-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw, wat vraagjes etc. Empty Antwoord op je antwoord.

Bericht van Anoniem123 za maa 28, 2009 2:21 pm

Heel erg bedankt voor het antwoord!
Ik weet in middels dat dierenwinkels niet te vertrouwen zijn (uit ervaring weet ik dat).
Ik heb in de dierenwinkel al een gezond klein goudhamster(tje) gezien, dus als hij er na de meivakantie nog is neem ik die.
Ik neem pas na de meivakantie zodat ik genoeg tijd heb om me te (laten) informeren, en ik wil hem of haar niet gelijk al naar vrienden
moeten ''sturen'' als ik op vakantie ga dus vandaar.
Ik heb nog een vraag: Wat zijn de voor-en-nadelen van een vrouwtje of een mannetjes hamster? Welke zou ik het best kunnen nemen?
Alvast bedankt, op je vorige antwoord en misschien ook op deze.
Groetjes van mij. Exclamation

Anoniem123

Aantal berichten : 2
Persoonlijke Tekst : Hallo, ik heb liever dat mijn naam onbekend blijft dus ik kan niet zeggen hoe ik heet.
In ieder geval neem ik binnenkort een hamster, waarschijnlijk een goudhamster maar ik zou er meer over willen weten.. Ik wordt lid van dit forum zodat jullie mij (misschien) kunnen helpen.

Alvast bedankt.
Groetjes van mij.
Registration date : 26-03-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw, wat vraagjes etc. Empty Re: Nieuw, wat vraagjes etc.

Bericht van Admin za maa 28, 2009 3:14 pm

Tja...
Vrouwtjeshamsters zijn soms willig. Dat is eens in de vier dagen. Dan gaan ze zich tegen dingen aan wrijven om hun geur te verspreiden. Dat vinden mannetjes lekker. Dat kan soms wel eens stinken maar dat is niet erg vaak.
Verder is er niet veel verschil tussen vrouwtjes of mannetjes. Syren hebben heel erg veel karakter en ieder zijn eigen karakter dus het is niet zo dat vrouwtjes bijv. rustiger zijn dan mannetjes.

Weet je al wat voor kooi je gaat kopen?
Ik gebruik zelf een Ferplast Mary. Die is erg goed en groot. Vitany (de hamsterbewoonster hier) is er erg blij mee. Er zijn ook veel verschillende radjes en andere dingen aan de tralies te bevestigen dus die kooi kan ik je zeker aanraden.
Als je bij marktplaats Ferplast Mary intypt dan krijg je 5 resultaten. Allemaal Mary's te koop. Sommigen voor maar 35 euro(normaal kosten ze 95 euro).
Admin
Admin

Aantal berichten : 587
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben Chloé. Ik heb dit forum gemaakt en ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden. Ik heb op dit moment twee hamsters in huis, Vitany en Maxje.

Als je vragen hebt mag je die gerust stellen en ik beantwoord ze graag!
Land : Nederland
Registration date : 13-08-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw, wat vraagjes etc. Empty Re: Nieuw, wat vraagjes etc.

Bericht van hamstor zo aug 30, 2009 2:49 pm

Wat ik wou weten:
1. Ik hoor dat die watten niet zo goed zijn, is dat waar?
Ja dat is waar, als hij het in zijn wangzakjes doet om te verplaatsen en het doorslik ofzo zou het slecht voor hem zijn.
2. Wat heb ik nodig voor in de kooi?
Zaagsel, een wieltje, voer en drinkbakjes, slaaphuisje, mischien een verdieping?
3. Wat eten ze en hoe vaak?
Ik vul mijn hamsters voerbak bijna elke dag bij en hij krijgt ongeveer elke dag pinda's of ander vers fruit.
4. Moeten ze naar de dierenarts bijv. voor controle of inentingen?
Ik ga eigelijk nooit met mijn hamster naar de dierenarts.. tenzij hij raar doet of er iets met hem is.
5. Wat zijn óngeveer de beginkosten?
Nou voor een hamster betaal je ongeveer 7 euro, en het licht eraan waar je de speeltjes koopt en de kooien.
6. Hebben jullie nog tips of aanvullende dingen die ik niet mag vergeten of waar ik bij de aankoop op moet letten?
Sorry heb verder geen tips of aanvullingen :p

Beetje late reactie k zag net waneer dit bericht was neergezet enzo :p
hamstor
hamstor

Aantal berichten : 21
Woonplaats : Drenthe
Persoonlijke Tekst : www.hamsteropvangcasper.webs.com

Verder heb ik 2 hamster, 2 cavia's en 1 konijn (:
Land : Nederland
Registration date : 30-08-09

http://www.hamsteropvangcasper.webs.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw, wat vraagjes etc. Empty Re: Nieuw, wat vraagjes etc.

Bericht van *sandara* zo nov 07, 2010 12:32 pm


1. Ik hoor dat die watten niet zo goed zijn, is dat waar?

watten zijn helemaal niet goed. doe nooit watten in je kooi. wand wat er heel vaak gebeurd is dat hamsters er aan gaan kouwen en ze moeten geen watten
binnen krijgen wand dan gaan ze dood. soms raakt een hamster er in verstrikt met zijn pootjes en soms verliest hij/zij zijn/haar pootjes er door of andere ledematen.

2. Wat heb ik nodig voor in de kooi?

bodembedekking natuurlijk. de ondergrond zoals zaagsel of houtsnippers.
hier kun je meer over vinden bij het kopje bodembedekking.

3. Wat eten ze en hoe vaak?

ze eten hun gewone brokjes. ik heb bijvoorbeeld hetty hamster maar je kunt
altijd bij een dierenwinkel vragen wat zou eigelijk echt goed voer voor je
hamster is. hamster eten eigelijk neit heel veel. 1 eetlepel voer per dag is wel genoeg wand anders gooi je heel veel voer weg.
als je hamster wat laat staan kun je het dan altijd mengen met wat nieuw voer.
je kunt je hamster tussendoor soms ook nog wel een stukje wortel,appel of peer geven of wat groente. pas wel op want sommige zijn giftig dat kun je wel vinden op google.

4. Moeten ze naar de dierenarts bijv. voor controle of inentingen?

je kunt je hamster wel voor controle naar de dierenarts sturen maar dat
is opzich niet nodig.

5. Wat zijn óngeveer de beginkosten?

je kunt een simpele kooi nemen vor 30 euro maar op marktplaats kun je ze soms voor 10 a 15 euro krijgen met dingetjes er bij.
de bodumbedekking zal je eerst misschien 3 euro kosten en een zakje hamster voer voor 2 a 3 euro.

6. Hebben jullie nog tips of aanvullende dingen die ik niet mag vergeten of waar ik bij de aankoop op moet letten?

de brokken die je koopt kunnen soms niet voor alle hamsters. hierbij kun je verder vragen bij de dierenwinkel.kijk zeker even bij bodembedekking.
daar vind je vast wel een antwoord op wat voor bodembedekking jou het beste lijkt voor je hamster.
controleer wel of je dierenarts ook hamsters kan behandelen wand niet
iedereen doet dat.
de rest kun je hier altijd nog vragen op dit forum alsje toch tegen problemen aan loopt.

x

*sandara*

Aantal berichten : 20
Leeftijd : 27
Persoonlijke Tekst : ailoveyouu'(L)

naam: sandara
leeftijd: 14
heeft: 1 hamster & 4 konijnen
overleden: 2 katten

er zijn geen domme vragen dus stel ze maar(aa')

dikke tut


Land : Nederland
Registration date : 02-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuw, wat vraagjes etc. Empty Re: Nieuw, wat vraagjes etc.

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum