Het Knaagdieren Forum


Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Het Knaagdieren Forum
Het Knaagdieren Forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat te voeren?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Wat te voeren? Empty Wat te voeren?

Bericht van Myself123 wo mei 06, 2009 12:43 pm

Hé,

Ik neem binnenkort een hamster, nou dacht ik dat ik me helemaal goed had ingelezen,
maar laatst sprak ik met vrienden die ook een hamster hebben, en de ene zei:

Nee, je moet een eetlepel per dag van dat speciale voer geven en een dobbelsteentje fruit per dag

en de ander zei:

Nee, je moet juist meer of minder geven en dit en dat soort voer, dus nou mijn vragen:

1. wat is het beste voer dat je kunt geven (ook qua merk etc.)
2. hoeveel per dag?
2. welk fruit vinden ze lekker en is goed voor ze?
3. hebben jullie nog tips of afraders?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, van mij

Myself123

Aantal berichten : 3
Persoonlijke Tekst : Hi,
ik neem binnenkort een hamster maar nou heb ik wat vraagjes over de voeding.
En dit lijkt me een leuk en leerzaam forum.


Registration date : 06-05-09

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat te voeren? Empty Re: Wat te voeren?

Bericht van Admin za mei 09, 2009 7:42 pm

1. wat is het beste voer dat je kunt geven (ook qua merk etc.)
Het meeste voer zoals Harry Hamster is niet zo goed. Omdat hamsters in het wild ook wormen enzo eten, vlees dus, hebben ze dierlijke eiwitten nodig. Deze zijn eigenlijk zelfs noodzakelijk. Daarom kun je beter voer kopen met gedroogde wormen of bijvoorbeeld stukjes gedroogde kalkoen gebruiken. Ik gebruik zelf Beaphar Xtra Vital voor hamsters(je hebt ze ook voor dwerghamsters). Daarin zitten stukken van de Echinacea plant en stukjes kalkoen. Het is goed voor de conditie en zeker goed voor de tanden. Die moeten goed afslijten omdat ze als ze te lang zijn door het tandvlees kunnen steken.
Goed voer heeft dus een hoog eiwitgehalte (15-18 %) en bevat dierlijke eiwitten.
2. hoeveel per dag?
1 eetlepel per dag voor Syrische hamsters en een halve voor Dwerghamsters. Een dobbelsteentje fruit is goed voor vitamines.
2. welk fruit vinden ze lekker en is goed voor ze?
Je kunt zeggen dat hamsters hetzelfde verse voer kunnen eten als mensen. Zoek zelf uit wat je hamster lekker vindt. Was wel alles goed! Suggesties: witlof, broccoli, andijvie, paprika, mais, selderij, spinazie, kool (denk bv. ook aan het loof van bloemkool), courgette, aubergine, avocado, wortel, appel, peer, kers, banaan en druif. Zorg voor afwisseling, zodat je hamster veel verschillende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Meer op www.dehamster.nl
3. hebben jullie nog tips of afraders?
Okee, hier komt ie dan, de lijst met verboden producten: chocola, chips, zure augurk, rauwe bonen, en verder al het 'mensen-eten' met veel suiker, zout en kunstmatige toevoegingen of dat plakkerig is. Ook de groene delen van tomaat, aardappel en wortel mogen niet. Dan speciaal over het verse voer: rabarber, ui, knoflook, boterbloem, zwarte nachtschade, coniferen, naaldbomen, eikenblad, dolle kervel, bolgewassen ( tulp, narcis, hyacint, krokus, etc.), klaproos, haagwinde, taxus, gouden regen, liguster, vingerhoedskruid, rhododendron, berenklauw, bilzekruid, bingelkruid, bitterzoet, bosanemoon, hondsdraf, hondspeterselie, ijzerhoed, klaverzuring, lelietje van dalen, monnikskap, sneeuwklokje, wikke, wolfsmelkachtigen, klimop, dieffenbachia, kroton, flamingobloem, amaryllis, christusdoorn, cactus en vetplanten, agave, aloe, alpenviooltje, anemoon, aronskelk, azalea, chrysant, clivia, cyclaam, dwergmispel, ficus, geranium, hennep, hortensia, hulst, kerstroos, kerstster, klimopbessen, lelie-achtigen, maagdenpalm, maretak, mirte, oleander, paasklokje, passiebloem, porseleinbloempje, rhisinus, slangenwortel, steekappel, varens, vijgenboom, lavendel, lupine, mahonia, pelargonium, sleutelbloem, wonderboom, blauwe regen, brem, biksboom, jeneverbes, kamperfoelie, kardinaalsmuts, kornoelje, laurierkers, peperboompje, sneeuwbes, vlier, zevenboom, herfsttijloos, bilzekruid, bitterzoet, boterbloem, daslook, ridderspoor.

En dan nog iets over de wilde planten die ze mogen:

Je kunt ook wilde planten plukken. Geschikte planten zijn o.a. paardebloem, kamille,madeliefjes, muur, verse bladeren van een berk, els, beuk of hazelnootstruik, twijgen, bladeren en bloesemknoppen van fruitbomen. Als je wilde planten plukt, moet je ze niet plukken op plekken vlakbij de wegen en straten. Meestal zijn ze dan verontreinigd door bijvoorbeeld de uitlaatgassen. Ook zijn parken en bemeste weiden niet geschikt. Deze zijn bemest of bespoten en bij de parken kunnen ze ook besmet zijn (door bijv. de uitwerpselen van de honden). Ook zijn er giftige planten. Kijk bij de lijst van wat echt niet kan.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geinformeerd over het voedsel. Voor vragen ben ik er altijd! Wink
Admin
Admin

Aantal berichten : 587
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben Chloé. Ik heb dit forum gemaakt en ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden. Ik heb op dit moment twee hamsters in huis, Vitany en Maxje.

Als je vragen hebt mag je die gerust stellen en ik beantwoord ze graag!
Land : Nederland
Registration date : 13-08-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat te voeren? Empty Re: Wat te voeren?

Bericht van maxje3 vr jun 26, 2009 3:07 pm

Beste Myself123,
Deze topic wordt gesloten omdat u het antwoord heeft gekregen op uw vraag.
Deze topic kan op verzoek weer worden geopend.

MVG maxje3
maxje3
maxje3

Aantal berichten : 149
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam
Persoonlijke Tekst : Hallo ik ben een meisje/vrouw van 20 jaar. Ik had ooit een syrische hamster genaamd Sambal, hij was yellowblack witband met lang haar. Helaas is hij overleden toen hij 3 jaar was. sindsdien heb ik nooit meer een hamster gehad.

Maxje3
Land : Nederland
Registration date : 13-10-08

http://www.knaagdierenforum.net

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat te voeren? Empty Re: Wat te voeren?

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum